Thursday, November 4, 2010

Konvoi hantar MIL ke Komplek Tabung Haji, K.Jaya..

Hari ni mak en. mie akan ke Mekah.. bertolak dari rumah lepas zohor.. dia decide naik keta en. mie.. aku ni la 1st time hantar orang pergi haji.. patut2 hari tu aku hantar abg aku.. tapi tak jadi plak..

Pagi tu kemas2 umah.. en. mie gi keje lagi.. 1/2 day.. tghari dia balik terus bersiap2 gerak gi umah mak dia.. actually dah lewat jgk la kitorang sampai.. kul 1.20pm.. semua orang dah tunggu kitorang rupanya.. disebabkan mak & kakak aku pun mmg nak balik KL jgk hari nie.. so follow sekali la konvoi ramai nie...

Kat umah MIL.. ramai jgk la sedara mara terdekat & kawan2 MIL dtg jumpa dia.. salam2 & mintak maaf sambil hulur2 duit.. kul 1:40pm camtu.. ustaz membaca doa & lastly pak teh en. mie azan.. keta en. mie mmg dah standby tunggu tepi jalan.. abis je azan MIL terus masuk keta.. patutnya elok je dia masuk keta.. terus je jalan.. tapi ni kena tunggu drebarnya plak baru nak ikat tali kasut.. huhuhu.. hadoiii.. konvoi pun bermula.. adik beradik en. mie 8 orang semua ikut.. 5 bijik keta jgk la + keta kakak aku.. on the way tu best jgk la.. bila sesekali semua2 atas highway.. sebaris je keta..

Kat highway singgah kat Tapah dulu.. sbb MIL nak sembahyang asar.. sempat la semua bergambar puas2 dgn MIL kesayangan... kat umah tadi ramai.. mana la sempat nak tangkap2 gambar nie..

8 orang adik beradik en. mie
My Mum & My sis..
with our family..
Minum2 kat hentian Tapah
with all menantu2.. which aku sorang je menantu pompuan.. hehehe

Lepas Tapah berhenti pulak kat satu lagi hentian.. tak sure kat mana.. ada yg nak singgah toilet.. en. mie pun follow berhenti jgk.. adik bongsu en. mie pun keluar nak gi toilet jgk.. MIL tak berapa suka berhenti byk kali.. sbb ikutkan tak berapa elok sgt kalau byk singgah2.. so en. mie pun terus bertolak.. then baru lak teringat adik dia tertinggal.. hehehehe.. terus call adik en. mie naik keta yg lain2 tadi..

Akhirnya sampai jgk ke destinasi.. Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya.. memula cari parking.. takde la susah sgt sbb ada yg buat bisnes sekali masuk parking kena RM4 hinggit.. no choice la.. pandai betul la diorang cari duit time musim haji..

1st time aku masuk tempat nie.. selalu aku lalu baca signboard je.. hehehee... insyaallah.. ada rezeki esok2 kot aku plak jadi calon gi mekah.. amin.. takde la buat apa sgt.. just melepak kat dlm tu sambil tunggu adik2 en. mie dtg sbb tadi dah terpisah masa berhenti kat toilet..

En mie tolong mak dia bwk beg & buat pendaftaran.. aku jaga sofea yg dah bad mood sbb tak cukup tidur.. mmg la sgt2 menguji kesabaran.. dia pun dah letih kot.. pujuk2 je la.. then baru nampak adik2 en. mie sampai.. lega la skit.. sofea dah ada kawan.. dia pun happy la skit..

Aku & adik pompuan bongsu en. mie

en mie ambik berkat tag haji mak dia..

Lama melepak dalam komplek tu sampai ke malam jgk la.. nasib baik la makcik en. mie dtg bwk bekal nasi + lauk pauk + kuih muih + air tuk kitorang isi perut yang masing2 tgh lapar.. dah mcm berkelah ramai2 kat bwh khemah tu... hehehehe..

lauk pauk yg ada...

sedang menjamu selera..

Tiba time panggilan bakal2 haji masuk check in ni yg paling sedih nie.. kitorang semua salam2 sbb lepas ni kalau MIL dah masuk tak bleh la jumpa dah.. yg nangis2 tu biasa la.. aku pun nangis jgk.. sbb selama nie.. mak aku kat KL.. aku manja2 dgn MIL je la pun.. menantu pompuan sorang.. huhuhu..

mak en. mie sedang bersiap sedia..

But ada citer yg aneh berlaku kat aku.. kiranya mcm something miracle jgk la.. aku rasai sendiri.. masa MIL nak gi last check in tu.. mmg berasak2 la orang nak pi tgk.. masa tu aku pimpin tangan sofea.. tapi bila dah masing2 tolak menolak.. aku terus dukung sofea.. i'm lost tgh ramai2 tu.. so aku pun decide keluar dari situ.. but then aku dgr sofea kata kasut jatuh.. aku tgk selipar dia hilang sebelah.. mana plak aku nak cari selipar tu tgh ramai2 tadi.. aku pusing belakang.. aku nampak selipar sofea betul2 tgh orang ramai tu.. mcm Allah beri ruang pada aku tuk ambik selipar tu balik.. Subhanallah.. Masa kat komplek tabung haji pun aku dah rasai kebesaranNya.. apatah lagi kalau di tanah suci Mekah..

Dah settle semua2 tu.. mula la start calling2.. hp aku bateri plak dah abis.. mmg tengah nyawa2 ikan je.. nasib la masa en mie call hp tak padam.. kalau tak.. dgn aku2 sekali padam dgn en. mie.. huahuahua.. adik2 en. mie semua balik umah adik en. mie kat KL.. aku & en. mie biasa la.. lepak tempat biasa.. umah kakak aku kat kinrara..

Sampai umah.. terus mandi2 baru la segar skit badan.. en. mie nak sambung lagi makan nasi.. tak puas lagi makan.. lapar sgt2.. Mlm nie malam deepavali.. layan citer tamil tgh malam kat astro.. mmg best sgt.. tak ingat tajuk apa.. tapi tak sempat habis sbb terlelap plak.. letih seletih letihnyaa.. ZZZzzzz....

0 comments: